کارگاه آموزشی آشنایی با اختلالات روانشناختی ویژه اساتید گروه الهیات و معارف اسلامی

۱۳ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۸۵۵ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۲۰
استرس ها یا فشارهای عصبی در هر محیطی واکنش های غیر اختصاصی ارگانیسم را موجب می شوند و ضرورت تغییر و تحول را در روند معمولی زندگی به دنبال دارند. با توجه به اینکه محیط دانشگاه می تواند حاوی عوامل استرس زا از قبیل دور شدن از محیط خانواده، مسائل مالی، مشکلات ارتباطی و غیره باشد و لزوم توجه و کاهش استرس در بین دانشجویان را می طلبد، این کارگاه یک روزه در تاریخ ۱۱/۵/۹۴ با هدف شناخت مشکلات روانشناختی دانشجویان در مرکز مشاوره دانشگاه برای تعداد ۱۵ نفر از اعضای محترم هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار گردید.

 استرس ها یا فشارهای عصبی در هر محیطی واکنش های غیر اختصاصی ارگانیسم را موجب می شوند و ضرورت تغییر و تحول را در روند معمولی زندگی به دنبال دارند. با توجه به اینکه محیط دانشگاه می تواند حاوی عوامل استرس زا از قبیل دور شدن از محیط خانواده، مسائل مالی، مشکلات ارتباطی و غیره باشد و لزوم توجه و کاهش استرس در بین دانشجویان را می طلبد، این کارگاه یک روزه در تاریخ 11/5/94 با هدف شناخت مشکلات روانشناختی دانشجویان در مرکز مشاوره دانشگاه برای تعداد 15 نفر از اعضای محترم هئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی  انجام گرفت.

مدرسان کارگاه دکتر پورشریفی عضوهئت علمی دانشکده علوم تربیتی و  روانشناسی و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مشاوره و روانشناسی  و دکتر اسماعیل پور عضو هیت علمی دانشکده علوم تربیتی و  روانشناسی به کلیات سلامت روان اشاره کرد و در ادامه مطلب افزود که نتایج پژوهشهای مختلف نیز نشان داده است که شیوع اختلالات روانشناختی ازقبیل افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد مخدر و مشکلات بین فردی و خانوادگی میان دانشجویان گاهی حتی بیشتر از نرم عمومی است که برای رفع این معضل؛ اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا و حتی برخی دانشگاه‌های داخل در چند سال اخیر، برنامه‌هایی را جهت کاهش اثرات زیانبار روانشناختی استرس‌ اجرا کرده‌اند که ازجمله این مراکز، مراکز مشاوره دانشجویی در کشور است که با رویکرد بهداشت روانی جامعه نگر، آموزش مصون سازی در برابر استرس‌ها جهت کاهش ناراحتی‌های روانشناختی و جسمانی و ارتقای سطح بهداشت عمومی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

دکتر اسماعیل پور در بخش دوم کارگاه به اصول و فنون مشاوه اشاره کرد و در ادامه افزود  مشاوره جریانی یاری دهنده است که بدان وسیله به مراجع اصول و شیوه های مربوط به انتخاب و طرح ریزی و ادامه یک زندگی موفقیت آمیز یاد داده می شود.در امر مشاوره، مشاور با فردی مواجه است که بهنجار می باشد و فقط در مقطعی از زمان دچار بحران شده است. مشاوره را می توان جریانی دانست که پس از آن مراجع علاوه بر احساس امنیت، بکارگیری راه حلهای مناسب برای حل مشکلاتش را یاد می گیرد مشاوره با مسائلی نظیر مشکلات مربوط به تحول ، تصمیم گیری، انطباق با بحرانهای زندگی، رشد دانش و بینش فردی و حل تعارضات درون فردی و بین فردی سروکار دارد. و مدرس در انتهای کارگاه به مهارتهای مهم در مشاوره از قبیل ؛انعکاس ،همدلی، قاب گیری رودررویی،اقدام تسهیلی...اشاره نمود.

 

 


نظر شما :